
Черният петък е едно от най-очакваните пазарски събития в годината — време, когато магазините предлагат сериозни отстъпки, а потребителите се впускат в търсене на изгодни оферти. Но зад бляскавите намаления и онлайн кампании стои богат исторически контекст, включващ финансови кризи, икономически сривове и символика, която се простира далеч отвъд търговските коридори. Научете повече за историята и същността на това явление на https://cherenpetak.bg/, където има допълнителна информация и анализи.
През последните десетилетия Черният петък се превърна в начало на празничното пазаруване, свързано с масови покупки, маркетингови кампании и нарастващо онлайн присъствие. Но каква е истинската история зад термина? Откъде произлиза и как се стигна до това да бъде асоцииран с “лов” за намаления, вместо с финансова катастрофа или икономическа паника? В следващите редове ще разгледаме всичко това — от първото споменаване на понятието до глобалното му разпространение днес.
Какво означава „Черен петък“ и от къде произхожда названието?
„Черен петък“ е термин, който днес свързваме с огромни намаления, опашки пред магазините и онлайн разпродажби. Но първоначално значението му е било свързано с финансова криза, а не с търговия на дребно. Още през 50-те години на миналия век в САЩ се използвали изрази като „черен ден“ за обозначаване на моменти на икономически срив.
Един от най-известните случаи е на 24 септември 1869 г. – датата, която се смята за официалната дата на първия „Black Friday“. Тогава финансисти от Уолстрийт като Джей Гулд и Джим Фиск се опитали да манипулират пазара на злато в САЩ. Техните действия довели до внезапен срив на цените и този ден останал в историята като символ на тежка финансова криза.
Десетилетия по-късно, през 1961 г. във Филаделфия полицаи започнали да използват термина „Black Friday“, за да опишат хаоса по улиците след Деня на благодарността. Трафикът и безкрайните тълпи от хора, които се стичали към американските магазини и към футболното дерби между армията и флота, правели последния петък от ноември истинско изпитание за полицията. Така „Черният петък“ получил популярността си в модерния смисъл.
От къде идва Черния петък
С времето негативната конотация се променила. Търговците на дребно усетили, че вместо да се борят срещу термина, могат да го превърнат в нещо положително. Те започнали да използват „Черния петък“, за да опишат момента, когато магазините преминават от „на червено“ (загуби) към „на черно“ (печалба). Денят след Деня на благодарността се превърнал в символ на началото на коледното пазаруване и скоро станал най-важният ден за търговията на дребно в САЩ.
Историята на Черния петък през годините
През 80-те години „Черният петък“ вече бил добре познат в Америка и започнал да набира популярност като официален старт на празничния шопинг сезон. Магазини като Macy’s и Walmart организирали масови разпродажби, а телевизията активно отразявала опашките и лудницата около промоциите.
С навлизането на интернет през 2000-те години Черният петък стъпил и в онлайн пространството. Скоро след това се появил и „Кибер понеделник“ – специален ден за онлайн намаления. Днес Черният петък вече не е ограничен само в САЩ. Той е глобално явление, което се празнува в Европа, Азия и дори у нас, като всяка година милиони хора се включват в лова на изгодни оферти.
Защо се нарича Черен петък?
Името „Черен петък“ е свързано най-вече с икономическия смисъл. Както вече споменахме, търговците използвали този ден, за да излязат „на черно“, тоест на печалба. В счетоводството „червено“ означава загуба, а „черно“ – печалба. Така последният петък след Деня на благодарността станал символ на обръщането на баланса в полза на американските магазини. С времето изразът се превърнал в разпознаваема марка, която днес означава едно – масови намаления и старта на коледното пазаруване.
Каква е традицията за пазаруване на Черен петък
Традицията започва в САЩ, където хората ставали рано сутрин и се редели пред магазините часове преди отварянето. Много вериги започвали разпродажбите още в полунощ или призори. С времето към физическите магазини се добавили и онлайн платформите, което направило Черния петък още по-достъпен. Днес традицията включва не само лов на промоции, но и своеобразно събитие, което маркира началото на празничния сезон. Най-изгодните намаления на черния петък може да видите в cherenpetak.bg
Черен петък по света
Черният петък започва като изцяло американска традиция, но днес вече е глобално явление. Все повече държави възприемат този ден като старт на празничното пазаруване и адаптират разпродажбите според местните навици. В някои страни фокусът е върху електрониката, в други върху модата или онлайн търговията. Въпреки различията обаче едно остава общо – милиони хора очакват Черния петък, за да се възползват от най-изгодните оферти за годината.
- САЩ (Америка): Родината на Черния петък. Тук денят е най-голямото пазарско събитие в годината. Магазини и онлайн сайтове предлагат намаления до 80%, а милиони хора пазаруват едновременно.
- Германия: В Германия Черният петък се популяризира сравнително късно, но днес е ключово събитие за електрониката и модата. Онлайн търговците играят основна роля.
- Турция: Турските търговци често наричат събитието „Efsane Cuma“ („Легендарен петък“), за да избегнат негативните конотации на думата „черен“. Пазаруването обаче е също толкова масово.
- Англия: Във Великобритания Черният петък стана известен благодарение на американските компании и онлайн платформи като Amazon. Британците често комбинират разпродажбите с „Кибер понеделник“.
- България: У нас Черният петък навлезе през последното десетилетие. Все повече търговци – както физически, така и онлайн – се включват с отстъпки. Най-популярни са намаленията на техника, мода и козметика.
Какво прави Черен петък толкова популярен?
Популярността на Черния петък се дължи на комбинацията от емоция, усещане за изгодна сделка и силен маркетинг. Огромните намаления създават чувство за спешност – хората се страхуват да не изпуснат добра оферта. Освен това събитието е свързано с началото на коледното пазаруване, което допълнително мотивира потребителите да купуват подаръци на по-ниска цена.
Друг важен фактор е глобализацията и онлайн търговията. Интернет направи Черния петък достъпен за всеки – не е нужно да чакаш на опашка, можеш да се възползваш от оферти само с няколко клика. Търговците използват силни рекламни кампании, ограничени количества и специални кодове за отстъпки, което превръща деня в едно от най-очакваните пазарски събития в света.