И коляновият, и разпределителният вал са важни части от двигателя на вашата кола. Те представляват валове, които са свързани с различни част на двигателя посредством ремъци, зъбни колела или верига.
Разпределителният вал контролира отварянето и затварянето на клапаните по време на процеса на горене, а коляновият отнема енергията от този процес и го разпределя в останалата част от автомобила.
Но какво точно представляват двете части и може ли колата ви без тях? Ще разберете в статията.
Източник на изображението: freepik.com
Какво е разпределителен вал?
Разпределителният вал е дълъг метален прът с поредица от външни елементи, прикрепени към него.
Най-забележителни са лобовете с яйцевидна форма, които задвижват механизмите за отваряне и затваряне на всмукателни и изпускателни клапани. Те са прецизно поставени и настроени, за да може двигателят да функционира правилно и в синхрон с буталата, които се движат през процеса на горене.
Много съвременни двигатели са с двойна горна гърбица (DOHC). Това означава, че два различни разпределителни вала се намират от всяка страна на двигателя. Единият отговаря за отварянето на всмукателните клапани, а другият контролира времето на отваряне на изпускателните клапани.
По-големият брой разпределителни валове не означават непременно, че двигателят е по-добър, а е въпрос на дизайн. Има коли, които работя с един, както и такива които са с четири.
Независимо от тяхната бройка, те се управляват от ремъци, зъбни колела или вериги, за да се осигури прецизно синхронизиране. По-новите модели превозни средства разполагат със соленоид за управление на разпределителния вал.
Той се грижи за регулацията на повдигането и колко време да продължава то, съобразявайки се с изискванията на двигателя.
Как да разпознаете повреда?
Ако разпределителеният вал се счупи, той може допълнително да повреди двигателя, частите на клапанния механизъм, главата на цилиндъра, блока, коляновия вал, биелите и буталата. Освен повредата, автомобилът ви няма да запали.
В случай че стартерът върти дълго време, но не запалва, това може да означава, че имате проблем с датчика на разпределителния вал.
И в двата случая е задължително да посетите серивз възможно най-бързо, за да избегнете по-сериозни повреди по двигателя.
Какво е колянов вал?
Докато разпределителният вал е от полза за мощността на двигателя, коляновият вал поема тази мощност и я предава на вашия автомобил. Изработката му е от изключително здрави чугун и стомана, които да са устойчиви на натоварването.
Коляновият вал се състои от преден край, основни шийки, мотовилкови шийки, рамена, противотежести и заден край. Всеки от тези компоненти се свързва със своя собствена свързваща щанга, която се прикрепя към буталото, като поема енергията, генерирана от движението на буталото. След това я прехвърля към трансмисията, за да може автомобил ът да я използва.
С други думи, коляновият вал преобразува възвратно-постъпателното движение (нагоре и надолу на буталата) във въртеливо движение (въртенето на разпределителния вал в трансмисията). Подобно на разпределителния вал, времето за движение на коляновия вал се управлява от ремък, зъбни колела или верига.
Как да разпознаете повреда?
Ако коляновият вал е повреден, ще чуете тропащ звук от двигателя, който се нараства с увеличаването на скоростта. Освен това е възможно да ви светне Check Engine лампичката, която да сигнализира че налягането на маслото на двигателя е ниско. При тежки повреди, автомобилът ще спре да работи и няма да може да запали.
За да работят разпределителният и коляновият вал в синхрон, поддържайте ги. Най-важното е, ако усетите, че нещо не е наред с някоя от тези части, задължително да посетите сервиз.
Повредените части трябва да се сменят възможно най-бързо, за да не се повреди двигателят. Поръчвайте такива само от реномирани сервизи, които дават гаранция за качество и произход на продуктите си.