Неща които трябва да знаем при изработка на сайт

3/48
Първи стъпки при изработка на сайт

Няма да ви лъжем, почти всеки бизнес се нуждае от уеб сайт. Важно е обаче да дефинирате целите на сайта и за кого е предназначен. В света има 1,8 милиона уеб сайта и тяхната бройка нараства всеки изминал ден. Това е и причината, вашият уеб сайт да е необходимо да бъде изграден с цел и ясна идея, съветват от SeoWebDesign, които се занимават с изработка на онлайн магазини и фирмени сайтове от години. Ето на кои въпроси трябва да си отговорите преди да потърсите агенция като тях:

  • Кой ще използва вашия уеб сайт? Тук правилният отговор не е „всички“.
  • Защо тези хора биха имали интерес да посетят уеб сайта ми?
  • На какви въпроси би им отговорил моя сайт?
  • Какво ще ги накара да го посетят повторно и това изобщо необходимо ли е?
  • По какъв начин уеб сайтът ми ще е специален?

Всички тези въпроси ще определят точно от какъв тип сайт се нуждаете. Ще разберете много лесно какво могат да очакват потребителите от вашия уебсайт и как да им го предоставите. Нека да видим кои са видовете сайтове, за да ви изясним напълно ситуацията.

Уеб сайтът е колекция от уеб страници, които предоставят на потребителите разнообразно съдържание – текст, изображения, видеа, аудио записи и т.н. Уеб сайтовете се идентифицират с имената на домейните си и се публикуват на сървърно пространство. Така вие ако знаете домейна на един сайт ще можете да го отворите отвсякъде по света.

Класификации на видовете сайтове има ужасно много, защото съществуват много различни фактори, които влияят на тяхното разпределение. Ние обаче ще се фокусираме върху факторите функционалност и съдържание. Нека да започваме.

Хора обсъждащи изработка и дизайн на сайт

Спрямо това как се показва съдържанието

Всички съществуващи уеб сайтове могат да се разделят на две отделни групи – статични и динамични. Накратко, тази класификация се основава на честотата, с която се актуализира съдържанието на уебсайта.

Статичните (фиксирани) уебсайтове са първите, погледнато от исторически план. Те не променят съдържанието си и не се актуализират от потребителите. Повечето уеб сайтове от този вид са създадени за информационни цели, а не за взаимодействие.

Динамичните сайтове пък са тези, чието съдържание се актуализира редовно. Още повече, че различните потребители често виждат различна информация. Припомнете си как изглежда един електронен магазин. Това, което виждате при конкретно отваряне на уеб сайта, зависи от множество фактори като местоположението ви, историята на търсенията ви, влизането или излизането от профила ви и т.н. Анализирайки всички тези неща, уеб сайтът ще показва на вас и на другите хора различни неща. Нещо повече, потребителите могат сами да генерират някакво съдържание или да персонализират това, което искат да виждат чрез филтрите на търсачката и другите подобни елементи. В тази ситуация уеб сайтът ще реагира динамично на всички действия и ще показва актуализираното съдържание. Никак не е голяма изненада, че почти всички сайтове, които отваряме са динамични. Причината се крие в желанието ни да търсим и искаме много повече ресурси, отколкото просто някаква информация.

Момичета обсъждащи дизайн на сайт

Функционалност и предназначение

Друга класификация се основава на основните функции, които трябва да изпълнява уеб сайтът. Уеб сайтовете за лично представяне са тези, които популяризират дадено лице от творческа или професионална гледна точка. Тук можете да намерите различни подвидове – портфолио, блогове на писатели и учители и т.н.

Корпоративните уеб сайтове са следващото ниво, тъй като те са насочени към представянето на компанията. Основната им целева аудитория са клиенти, които купуват услуги и това води до договори и сключени сделки. Този уеб сайт трябва да предоставя информация за услугите и потока на работа, да споделя основните предимства и философията на компанията, да показва портфолиото и признаците на доверие като препоръки и отзиви. Уеб сайтът трябва да представя корпоративната марка като достоверна, надеждна и професионална, като също така предоставя на потенциалните клиенти и пряка връзка с представителите на компанията. Освен това може да съдържа и информация за екипа, наличните свободни работни позиции, изискванията към персонала, както и фирмените събития.

Електронните магазини са трета категория, чиято основна цел е да продават продуктите си онлайн. Платформата за електронна търговия позволява на потребителя да разглежда и пазарува. Естествено при изработка на онлайн магазин е необходимо да се помисли за плащането, доставката, прегледа и т.н. Има два основни вида електронни магазини – такива, които представят физически магазини и такива, които продават само онлайн.

Уеб сайтове за споделяне пък са платформи, които позволяват на потребителите да споделят различно съдържание като снимки, видеоклипове, музика, графики и др. На свой ред други потребители могат да изтеглят съдържанието, за да го използват за своите цели, платено или безплатно, в зависимост от стратегията на платформата.

Образователните уеб сайтове пък са такива, които предлагат съдържание, от което посетителите могат да научат нещо – енциклопедии, библиотеки, онлайн уроци и курсове. Към тази група можем да причислим и музеите и галериите.

Бизнес директориите са отделна категория. По принцип те са огромни списъци, под формата на каталог, в който се съдържат данни за фирми, сгради, училища и т.н. Уеб сайтовете за видео съдържание също можем да ги разграничим, заради тяхната специфична цел – да предоставят видео съдържание. Такъв пример са и платформите за стрийминг услуги.

Не трябва да пропускаме и уеб сайтовете, които са създадени с цел да набират пари за стартъпи или благотворителност. Макар и малка, те са доста значима категория, носеща огромна полезност.

Следваща категория са социалните уеб сайтове, които имат за основна цел да създадат платформа, на която хората ще могат да обменят мнения. Те могат да имат различна дължина на съобщението – от няколко думи до цели разкази или книги. Тези сайтове служат не само за презентация на мнения, ами и за комуникация.

Новинарските уеб сайтове са вид списания и вестници в интернет. Целта им е да информират потребителите за последните новини и събития. Тези ресурси могат да бъдат или универсални (обхващащи множество направления и теми) или специфични по браншове или региони.

Както сами виждате разнообразието от уеб сайтове е огромно. Това е и причината преди да се хвърлите директно към изработката на вашия сайт да се запознаете с различните варианти и функционалности и да обмислите кое би било най-добре за вашия бизнес.